Onderwijs » Cultuur-educatie

Cultuur begint hier

In onze scholen streven wij naar cultuuronderwijs dat niet alleen artistieke expressie bevordert, maar bovenal een aanjager is voor de persoonlijke en creatieve ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat cultuuronderwijs een essentieel instrument is om het welzijn en de individuele groei van onze leerlingen te ondersteunen. Om dit een blijvende vorm te geven heeft onze stichting een eigen cultuurbureau; Cultuur Begint Hier. Dit Cultuurbureau binnen OBSH richt zich op cultuureducatie binnen de gehele stichting. Het bureau fungeert als verbinder, ontwikkelaar en inspirator en werkt op alle niveaus binnen de stichting.

We willen dat alle kinderen in contact komen met kunst en cultuur. We beheren en ontwikkelen cultuureducatie en cultuuronderwijs binnen OBSH en we zetten cultuurvragen om in passend aanbod. We geven vorm aan alle facetten van cultuureducatie en zijn een inspiratie voor onze culturele omgeving. We delen onze projecten en trajecten met onze culturele partners, zodat er een co-creatie ontstaat en in gezamenlijkheid verder wordt gewerkt aan culturele ontwikkeling.

1. Jij mag meedoen!

De beeldende (CMK-)lessen in de verschillende groepen zijn zo gemaakt dat alle kinderen eraan kunnen deelnemen, ongeacht religie, gender, afkomst etc. We besteden zo veel mogelijk aandacht aan verschillende culturen, kunstzinnige stromingen en kunstenaars uit diverse landen, waardoor kinderen een breed beeld krijgen van ‘cultuur.’

Binnen ons beeldend onderwijs wordt aandacht besteed aan de eigen leefomgeving van de kinderen (omgevingsonderwijs) en maken we een koppeling met andere landen en culturen (internationalisering.)

Daarnaast organiseren we verschillende alternatieve programma’s (Sint en Carnaval) om kinderen die deze feesten niet mogen vieren tóch een zinvolle en gezellige dag te bezorgen. (‘Soms moet je iets exclusiefs doen om inclusief te zijn.’)

Er worden ook op alle scholen (gratis) naschoolse kunstlessen georganiseerd. Dit bevordert de kansengelijkheid en speelt in op de talentontwikkeling van onze leerlingen.

Ieder jaar organiseren we een Zomerschool en een Herfstschool om kinderen tijdens hun vakantie de mogelijkheid te bieden deel te nemen aan culturele activiteiten. Deelname aan deze vakantiescholen is gratis om, onder andere, kansengelijkheid te vergroten en kinderen die weinig met cultuur in aanraking komen toch deze mogelijkheid te bieden.

Daarnaast zijn er ieder jaar projecten zoals bijvoorbeeld World Press Photo, met als belangrijkste doel om de impact van fotojournalistiek te benadrukken en kinderen aan te moedigen kritisch na te denken over de wereld om hen heen en zich bewust te worden van de uitdagingen en veranderingen die zich voordoen.

2. Jouw geluk is onze motivatie!

Grote waarde binnen ons cultuuronderwijs is dat alle kinderen succeservaringen kunnen hebben, ongeacht denkniveau, interesses of verstandelijke ontwikkeling. Cultuuronderwijs leent zich hier uitstekend voor. Niet het eindproduct is het doel, maar het proces naar het eindproduct toe is belangrijk. Betekenisvolle lessen zorgen voor intrinsieke motivatie bij leerlingen, waardoor leerprestaties succeservaringen opleveren.

3. Jij bent bijzonder!

In het kader van talentontwikkeling is er jaarlijks een Portfolioklas, waarbij kinderen van de verschillende groepen 8 beeldende lessen krijgen op verschillende middelbare scholen in de stad. Op deze manier krijgen zij een beeld van de creatieve mogelijkheden in het middelbaar onderwijs.

Daarnaast bieden we op iedere school gratis naschoolse kunstlessen aan op de woensdagmiddag, zodat kinderen met een voorkeur voor beeldende vakken hun talent extra kunnen ontwikkelen.

Tijdens de beeldende (CMK-)lessen in alle groepen kan ieder kind op zijn eigen niveau aan de opdrachten werken. CMK-lessen worden onder andere gebruikt als middel om andere onderwerpen en thema’s, zoals burgerschap te behandelen.

Er zijn talentmiddagen op verschillende scholen, waarbij diverse disciplines worden aangeboden en waarbij kinderen, zoals de naam al zegt, worden gestimuleerd hun talenten verder te ontwikkelen.

3. Jij komt om te leren!

In ons onderwijs proberen we cultuur als middel te gebruiken om tot leren te komen . Daarom sluiten we vaak aan bij thema’s die in de groepen spelen of de zone van naaste ontwikkeling van kinderen.

Ook worden in onze (CMK-)lessen expliciet vaardigheden en technieken aangeleerd die aansluiten bij de kerndoelen en S.L.O. doelen. Deze (CMK)lessen zijn vastgelegd in het ‘Dashboard;’ ons online platvorm waar alle lessen worden verzameld, zodat ze voor alle leerkrachten toegankelijk zijn.

‘Beschouwen’ is een belangrijk onderdeel van deze lessen, waardoor kinderen kritisch en gericht leren kijken. Tevens wordt er in deze lessen aandacht besteed aan het vergroten van de woordenschat en is er vaak een koppeling met één van de zaakvakken.

Zowel het eindproduct als het maakproces zijn beiden belangrijke onderdelen in ons onderwijs. Er wordt gevarieerd in individueel werk en groepswerk, waardoor samenwerking en communicatie tussen kinderen wordt bevorderd.